Politiek is verdeeld over invoeren gratis parkeren in Weert

WEERT – Retail Trends heeft onderzoek gedaan naar het effect van gratis parkeren. Zij hebben de vraag gesteld: Leidt gratis parkeren tot extra winkelomzet in winkelcentra waar parkeren gratis is? Het antwoord van Retail Trends is een volmondig ‘ja’.

Met de verkiezingen in het vooruitzicht hebben wij de volgende stelling bij de politieke partijen van Weert geponeerd.

Weert moet in het stadscentrum het parkeren gratis maken.

SP
Uit het onderzoek blijkt dat gratis parkeren werkt, uit andere onderzoeken en praktijkvoorbeelden in bijvoorbeeld Venray en Kerkrade weer het tegenovergestelde. De tarieven in Weert zijn erg laag en gratis parkeren bestaat trouwens niet. Parkeerplekken, zeker in parkeergarages kosten geld om te onderhouden. Bovendien worden er in Weert al proeven gedaan met onbetaald parkeren, sinds twee jaar hoeft er niet meer betaald te worden tijdens de koopavond. En dankzij de SP kun je sinds dit jaar je fiets trouwens altijd voor niks én bewaakt parkeren. We zorgen er liever voor dat er op dat soort manieren meer mensen naar de stad komen. Goed voor de gezondheid, het milieu en minder blik op straat!

DUS
Kennisplatform Crow heeft in samenwerking met Kpvv en de Erasmus Universiteit hier onderzoek naar gedaan. Die komen tot heel andere conclusies. Zie ook Veenendaal, daar is er gratis parkeren op terreinen die van de gemeente zijn. Mijn stelling: het geheel of deels gratis parkeren is onderdeel van de mix aan maatregelen die nodig zijn om het centrum weer aantrekkelijk te maken. DUS is voor gratis parkeren als onderdeel van dat pakket.  Geheel of gedeeltelijk hangt af van de andere te nemen maatregelen en de consequenties voor de parkeerexploitatie en de verkeerscirculatie. Kortom: ja, maar hoe is nader in te vullen? DUS wil in ieder geval een begin maken met drie uur gratis in de Beekstraat garage.

Partij voor Weert
Ook zijn wij voor gratis parkeren in de ochtenduren, bijvoorbeeld van 9.00 tot 12.00 uur. Zowel in het centrum, als bij de overige betaalde plaatsen bij winkels. Dit als tryout, proberen voor bijvoorbeeld 1,5 jaar. Geeft dit een positief effect voor de ondernemers dan is het het overwegen waard om het uit te breiden.

VVD
De VVD kan geen ja/nee-antwoord geven. Buiten het feit dat ook wij in zijn algemeenheid voor hele lage lasten zijn, moet het uiteraard wel realistisch, uitvoerbaar en conform wetgeving zijn. Enkele argumenten: De opbrengsten parkeren in de begroting 2018 zijn 2.352.000 euro. Als we parkeren gratis doen, moeten we dit gat in de begroting dekken. Ofwel door de O.Z.B. met 25% omhoog te doen of elders te bezuinigen. Bijvoorbeeld op subsidies. Denk bijvoorbeeld dat het Munttheater circa 1,3 miljoen subsidie krijgt en de Bosuil circa 250.000 euro. In totaal krijgen instellingen en verenigingen 6 miljoen euro subsidie. Het moet ergens van betaald worden. Daarnaast mag in een parkeergarage geen gratis parkeren plaatsvinden. Dit heeft met fiscaal regime te maken. Dit heeft o.a. met BTW-structuur te maken. Op donderdag en zondag is op straat parkeren al gratis. Op donderdag zijn veel winkeliers dicht, bovendien loopt er niemand in de stad ondanks dat het parkeren gratis is. We zijn de afgelopen jaren met achteraf betaald parkeren veel vriendelijker geworden. We innen nu 250.000 euro minder aan bekeuringen. Deze frustratie is uit het straatbeeld verdwenen. En als laatste regelt het betaald-parkeer-systeem in een binnenstad ook de verkeersstromen. Als het gratis zou zijn dan komt iedereen eerder met de auto, ook werknemers in de stad, maar ook mensen die nu bij een appartementencomplex vanuit de VVE betaald parkeren gaan hem gewoon in openbare garage zetten. Ook werken we met zones, bijvoorbeeld rondom ziekenhuis en woonstraten in de binnenstad. Kortom, ook de VVD wil praten over lagere lasten parkeren maar dan wel graag ook de dekking erbij en kijken hoe we gaan reguleren en kijken wat juridisch fiscaal mag.

Juist495
Gratis parkeren bestaat niet volgens een ander onderzoek. Wat of welk is waar? Als andere plekken in de regio meegaan met gratis parkeren is het geen voordeel of USP (Unique Selling Point) meer, want de totale besteding in de winkels zal niet toenemen. Het effect van omzetstijging zal maar tijdelijk zijn. Parkeren in de stad is op veel plekken al achteraf betaald parkeren geworden, dat ervaren wij als een vooruitgang. Daarop die plekken, het eerste uur gratis maken, lijkt ons een prima klantvriendelijke oplossing, voor een haastig snelle aankoop. Wat ons inziens absoluut anders moet. Wanneer mensen te laat terug zijn bij hun geparkeerde auto, wanneer er met een bonnetje is betaald, krijgen ze nu een prent die belachelijk schandalig hoog is. Die bezoeker komt nooit meer terug. Wij pleiten voor een in België veel toegepaste oplossing. De ‘boete’ is het dagtarief voor die locatie. Daar krijgt een bezoeker van Weert waarschijnlijk geen kater van. Daarnaast wil Juist495 wilt dat de opbrengsten van het parkeren ook daadwerkelijk voor de stad gebruikt worden.

*We hebben alle politieke partijen gevraagd om te reageren, maar hebben niet van elke partij een reactie ontvangen.