All-in-one koffieconcept van Bici Barista

Van mobiele espressobars tot eigen koffielijn

Roy Truijen van Bici Barista.

Het begon vijf jaar geleden met het idee zelf een espressobakfiets te maken. Sindsdien laten Patricia Tillemans en Roy Truijen bezoekers van beurzen, bedrijfsfeesten en evenementen genieten van overheerlijke espresso’s en cappuccino’s. Bici Barista knettert van de ambities. Het all-in-one koffieconcept krijgt steeds meer vorm. Onlangs lanceerden de startende ondernemers een eigen koffielijn met een ‘vers gebrand garantie van drie dagen’ en binnenkort rijden ze in een heuse koffiejeep.

Door Wesley Hegge

Koffieliefhebbers op Bospop kunnen deze zomer weer hun hart ophalen. Bici Barista staat voor de vierde keer op het muziekfestival. “We zijn geboren en getogen Weertenaren en Bospop heeft altijd al een speciale plek gehad”, zegt Tillemans, roerend door het hartje van melkschuim waarmee haar partner de cappuccino heeft versierd. “In ons eerste jaar voorzagen we de bezoekers van het guest/press-gedeelte van Bospop van koffie. Tijdens het tweede jaar kregen we ook op de camping een standplaats met de nieuwe koffiebar. Er stonden lange rijen, mensen lieten zelfs hun thermoskannen vullen. Dat was fantastisch om mee te maken. Komende editie pakken we het groots aan en rijden we een koffiejeep de camper camping op.”

Totaalconcept
Uitvalsbasis van de startende ondernemers is hun woning. Van daaruit trekken ze er wekelijks verschillende dagen op uit. “We zijn altijd al bezeten van koffie”, zegt Truijen. Op zijn onderarm prijkt een tatoeage van een kop koffie die de uitspraak kracht bijzet. Naast het eigen bedrijf is hij werkzaam als hoofdbarista op Brighlands Chemelot Campus in Geleen. Het totaalconcept van Bici Barista krijgt steeds meer vorm: catering, koffielevering en trainingen. De koffiejeep speelt daarin een belangrijke rol. Truijen: “Die is helemaal plug and play. Je rijdt naar een locatie, steekt de stekker in het stopcontact en de koffiebar is in bedrijf. Daar is steeds meer vraag naar, bijvoorbeeld bij openingen van bedrijven en bezichtigingen van vastgoed- en bouwprojecten. Onze koffiebar-oplossingen geven beleving.”

Koffie leveren aan horeca
Een andere belangrijke stap werd in december gezet: de lancering van de eigen koffielijn. Tillemans: “Ik ben parttime werkzaam bij Fascino Koffiebranderij als koffiebrander. Samen met Fascino hebben we koffie geselecteerd. Als mensen onze koffie bestellen, worden de bonen vers gebrand. Dat proef je!” De lijn bestaat uit drie espressoblends en twee single origins. Zowel het bedrijfsleven als particulieren zijn klant. Tillemans: “We richten ons met name op kantoren en horecabedrijven.

We onderscheiden ons daarbij niet alleen door de verse koffie, maar ook door de service. We leren het personeel, desgewenst op de eigen espressomachine, hoe ze een maximaal resultaat bereiken met de koffiekeuze en machine.”

Workshop
Verder verzorgt Bici Barista workshops voor groepen van 8 tot 14 personen. Truijen: “Die geven we aan vriendengroepen en collega’s op elke gewenste locatie. We leren ze de fijne kneepjes van koffie bereiden en laten de deelnemers proeven. Na de workshop weet je hoe je een perfect kopje espresso zet. Er is veel belangstelling voor voeding en dus ook voor koffie, er valt veel te ontdekken. Denk aan slow coffee. Of wat dacht je van koffie met tonic als cocktail?” Met alle ontwikkelingen die gaande zijn, staan de startende ondernemers met hun bedrijf op een kantelpunt. Momenteel bezinnen ze zich over de toekomst. Stoppen met werken voor een baas en er vol voor gaan? Tillemans houdt het spannend: “We denken er hard over na. Eind dit jaar hopen we met nieuws te komen.”