Canto Ostinato in het Franciscus Huis Weert door het Mallet Collective

Met Dominique Vleeshouwers & Vincent Houdijk op vibrafoons

WEERT – Op vrijdag 14 augustus wordt er in het Franciscus Huis aan de Biest in Weert de beroemde Canto Ostinato in een fenomenale versie voor marimba’s en vibrafoons uitgevoerd door het Mallet Collective.

Het Mallet Collective is een uitvoerend onderdeel van Stichting Percussion Friends dat zich sinds 1 juli weer in Weert gevestigd heeft met als partner het RICK. Sinds 2005 startte Percussion Friends (PF) in Weert met het begeleiden en inspireren van jonge slagwerktalenten. Inmiddels zijn meer dan 500 slagwerktalenten uit meer dan 25 landen in aanraking geweest met de expertise van PF.

Hieruit vloeide een ensemble voort genaamd Mallet Collective. In 2016 speelden zij een prachtige en uitzonderlijke versie van de Canto Ostinato door Simeon Ten Holt in een uitverkocht Concertgebouw te Amsterdam. Daar is hun fenomenale live-opname uit geproduceerd en sindsdien groeit het ensemble in haar naamsbekendheid. Speciaal voor dat concert bouwde partners Adams Muziekcentrale te Ittervoort twee 4-oktaafs vibrafoons.

LINE UP
– Dominique Vleeshouwers & Vincent Houdijk – vibrafoons
– Ramon Lormans, Arjan Jongsma & Maikel Claessens – marimba’s

Top Slagwerkers uit Weert
Dit jaar ging de zeer prestigieuze Nederlandse Muziekprijs naar Dominique Vleeshouwers die daarmee de eerste slagwerker ooit is die deze prijs in ontvangst mocht nemen. Hij is, samen met Ramon Lormans en Maikel Claessens geboren en getogen in Weert. Voor u is 14 augustus een uitgelezen mogelijkheid om deze heren live te horen spelen! De unieke versie van Canto Ostinato door het Mallet Collective wordt door vele bezoekers bijzonder gewaardeerd. Vanwege de veelzijdigheid in klankkleuren vindt men deze uitvoering vaak mooier dan de gebruikelijke versie voor meerdere piano’s.

Canto Ostinato
De Canto Ostinato van Simeon ten Holt is Nederlands meest gespeelde compositie uit de geschiedenis. Ten Holt componeerde het werk al spelend op het klavier en duidde de opbouw liever aan als de ontwikkeling van een genetische code. De componist creëerde meer dan honderd losse korte secties van enkele maten. Uiteindelijk was het componist Andries Hubers die de secties samenvoegde tot een partituur waarna Ten Holt het geheel nog vaak bewerkte zodat er uiteindelijk meerdere versies van het stuk ontstonden.

De Canto is altijd enorm populair geweest, het is het meest geliefde werk van Ten Holt – iets wat Ten Holt zelf overigens nooit begrepen heeft, hij had toch nog zoveel ander moois geschreven? Maar zeker nu, met de opkomst van de razend populaire neo-klassieke stijl – bij een breed publiek bekend geworden door o.a. de Italiaan Ludovico Einaudi – geniet de onverwoestbare Canto Ostinato een ongekende populatiteit bij een enorm breed publiek.

Tickets zijn hier te bestellen.