Herenboeren Weert winnen € 7.500,-

MAASTRICHT – Op donderdagavond 25 april ontvingen zeven Limburgse MKB-ondernemers uit handen van een jury met als voorzitter gedeputeerde Hubert Mackus, een Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs. De tweede prijs ging naar ‘De toekomst van het boerenbedrijf ligt in de jaren vijftig’ van het Limburgse Openluchtmuseum Eynderhoof in Nederweert. De derde prijs kwam in handen van Herenboeren Land van Weert.

In het Gouvernement in Maastricht pitchten zeven genomineerden kort hun initiatief dat zij hadden ingezonden om in aanmerking te komen voor een mooie geldprijs waarmee ze hun groene initiatief kunnen starten of doorontwikkelen. De overige ingediende initiatieven konden zich presenteren op een informatiemarkt waaruit door het publiek een winnaar gekozen werd voor een aanmoedigingsprijs.

De eerste prijs t.w.v. € 15.000,- ging naar het initiatief ‘Beleef Groen Griendtsveen’ van Reindonk Energie en Groene Dagbesteding De Wiek. De tweede prijs van € 10.000,- ging naar ‘De toekomst van het boerenbedrijf ligt in de jaren vijftig’ van het Limburgse Openluchtmuseum Eynderhoof in Nederweert. De derde prijs t.w.v. € 7.500,- kwam in handen van Herenboeren Land van Weert. De drie nummers vier en de winnaar van de aanmoedigingsprijs mochten ieder € 2.500,- mee naar huis nemen.

Over de prijs
Het is de derde keer dat de Groene Helden Limburg Stimuleringsprijs wordt uitgereikt. De prijs is een initiatief van IVN Limburg en wordt mogelijk gemaakt door Provincie Limburg. Samenwerkingspartners zijn Mediahuis Limburg, CITAVERDE, VVV Zuid-Limburg, Rabobank, MKB Limburg, het Innovatiehuis MKB Keyport 2020, Vereniging Kleine Kernen Limburg, Limburg Marketing, Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij, IVN Vereniging en het netwerk van Groene Helden uit voorgaande edities.

Bij de prijs draait het om groene en duurzame initiatieven van twee of meer MKB ondernemers die de samenwerking zoeken met bijvoorbeeld instanties voor natuurbeheer, onderwijs of de lokale bevolking. Op deze manier wordt niet alleen het bedrijf, maar ook zijn directe omgeving duurzamer en groener. De zoektocht naar groene initiatieven leverde 35 inzendingen op, waaruit een jury zeven inzendingen koos die uiteindelijk hun initiatief mochten pitchen op de slotavond. Het publiek koos daarnaast uit via een informatiemarkt welke ingediende initiatief een aanmoedigingsprijs verdiende. De winnaars ontvangen een geldprijs en treden toe tot het Groene Helden netwerk waarbij kennisuitwisseling centraal staat en ze krijgen een gevelbord voor hun bedrijf. Zo kunnen bedrijven aantonen dat maatschappelijk verantwoord ondernemen beloond wordt en dat zij dit belangrijk vinden.