Storytelling. Hoe vertel je een goed verhaal?

Frits van de Wertha
Auteur: Bart Maes | Art-is communicatiebureau

Storytelling is geen vluchtige rage. Kunstenaars vertellen al vele eeuwen verhalen, waarbij zowel inhoud als vorm enorm pakkend kan zijn. En dat is ook zo bedoeld. Vreemd genoeg hebben musea dat nog niet zo heel lang door. Men dacht dat het voldoende was om kunst te laten zien. Maar bij kunst is juist verdieping belangrijk. De kunstenaar en zijn verhaal maken het werk veel interessanter. Kunst moet je dus echt beleven. Het museum moet op een theater gaan lijken.

Als museum moet je een totaalconcept neerzetten, waarbij alle uitingen een vergelijkbare boodschap uitdragen. Hierbij kun je een customer journey inzetten. Welke weg legt een potentiële bezoeker af vanaf het moment dat er gedacht wordt ‘wat gaan we vandaag doen’ tot het delen van ervaringen met vrienden en familie? Het optimaliseren en vormgeven van de totale klant-beleving is in de commerciële sector common sense. Branding en beleving vullen elkaar aan; van het toegangskaartje tot de wc-juffrouw. De identiteit moet alles dragen. Ik heb dat al eens succesvol mogen doen voor Brasserie-Hotel Antje van de Statie.

In deze editie hebben we een artikel over Art Gallery Rozendaal. Matheo Alberti en Ton Croonen willen mensen van kunst laten genieten in een woonomgeving. Volgens hen is dat de enige manier om kunst in het juiste perspectief te kunnen zien. In Art Gallery Rozendaal ontvangt men de gasten in een woonhuis met hal, keuken, eetkamer, woonkamer, badkamer en toilet. Elke ruimte is voorzien van intrigerende en inspirerende objecten van diverse kunstenaars.

Ook interviewden we mecenassen Ruud Koppens en Huub Raemaekers. Zij willen in de Mouttoren een B&B en museum realiseren. Ik heb voorgesteld om Frits van de Wertha als persoon centraal te stellen. Hij was voerman van de paardenwagen die het bier rond bracht van de voormalige Wertha Brouwerij. Die zou je als verbindende factor met het erfgoed in de Weerter wijk Fatima kunnen gebruiken.

Bernard Ellenbroek wordt de nieuwe kwartiermaker voor het Gemeentemuseum Weert. Hij wordt verantwoordelijk voor het verder ontwikkelen van het nieuwe museumconcept, het opbouwen van een toekomst-bestendige organisatie en geeft input voor de ingrijpende renovatie en herinrichting van het monumentale museumgebouw.

Kortom: er zijn heel wat kansen om verhalen te vertellen, heel wat meer dan alleen het verhaal van een individueel schilderij of een bepaalde locatie. Ik verheug me er nu al op.