Jong talent ontdekt scheepsbouwtechniek in Keyport regio!

Keyportregio – Wie van jullie zou er meer willen weten over techniek? Of over boten ontwerpen? Er gaan spontaan een paar vingers de lucht in. Missie geslaagd, doel bereikt. Het vonkje voor techniek is overgesprongen. De scheepsbouw heeft zichzelf op de kaart gezet!

Het is dinsdag 19 april. Zes teams van groep 7 en 8 presenteren hun ontwerp aan de jury. In de jury niemand minder dan Ed Houben van Linssen Yachts, Mirjam Tinnemans van Tinnemans Floating Solutions en Marcel van Dijk van Vissers & van Dijk. Bedrijven in de scheepsbouw die samenwerken aan gemeenschappelijke uitdagingen: “De bekendheid en zichtbaarheid van dit bedrijvencluster in de regio vergroten. Vooral onder jong talent. En daar moet je vroeg mee beginnen!”

De gemeente Maasgouw kent diverse ondernemers die actief zijn in de maritieme industrie. Hun schepen bevaren de hele wereld. Om de jeugd te interesseren voor een toekomst in de scheepsbouw bedachten ze samen met het MakeTech Platform een inspirerende pilot. Netwerkorganisatie Keyport bracht de ondernemers in contact met techniekatelier SparkTechLab in Weert. Na een kennismaking op het SparkTechlab brachten de kinderen een bezoek aan de drie bedrijven in Maasgouw.  Daarna bouwden ze in teams op het SparkTechLab aan een zelfbedacht ontwerp voor een drijvend vlot voor het “Maasgouwfestival”.

Het enthousiasme bij de kinderen was groot, het eindresultaat indrukwekkend. “Dit gaat over creativiteit, samenwerken en techniek. Leuk om te zien hoe ze aan de slag zijn gegaan met wat ze tijdens de bedrijfsbezoeken hebben ervaren,” vindt Marcel van Dijk.

Over het belang van de pilot is Ed Houben van Linssen Yachts is heel duidelijk. Het uitdragen van de boodschap: Kies voor techniek. Kies voor een ‘maak’ of een ‘doe’ beroep!” We moeten af van de tendens dat leerlingen na de lagere school bijna allemaal kiezen voor een theoretische opleiding. Terwijl er in de techniek zoveel creatieve beroepen en mooie banen te vinden zijn. Dát zaadje moeten we planten. Bij kinderen van groep 7 en 8, én hun ouders.”

“Door de kinderen naast een gastles op school en een rondleiding op het bedrijf een gerichte opdracht te laten uitwerken, blijft die eerste ervaring met techniek veel beter hangen. Bovendien is het aanleiding voor een goed gesprek aan de keukentafel thuis,” hoopt Mirjam Tinnemans van Tinnemans Floating Solutions, tevens regionaal bestuurslid Metaalunie.

Op de website van www.keyport.nl vind je meer info een video impressie van het project.

Heb jij een bedrijf in maakindustrie of techniek? Sluit je aan bij het MakeTech Platform en ga aan de slag met een praktijkopdracht voor het onderwijs. Kijk op Keyport.nl voor meer informatie.

Vorig artikelGratis gebruik Munttheater Weert door culturele verenigingen dankzij coronagelden
Volgend artikelNatuurimpuls voor Beesels Broek