Basisbereikbaarheid in het Maasland – van de regen in de drop?

KINROOI / MAASEIK – Het Maasland is al lang een regio waar het openbaar vervoer zwak is uitgebouwd. De Maaslandse afdelingen van Landelijke Gilden hoopten dat de invoering van basisbereikbaarheid nieuwe kansen zou bieden. De concrete plannen zijn echter zeer teleurstellend. Het Maasland dreigt van de regen in de drop te raken en vervoersarmoede loert om de hoek. Landelijke Gilden vraagt dan ook meer evenwichtig Openbaar Vervoerplan.

De Limburgse vervoerregioraad ging het afgelopen jaar aan de slag om het nieuwe Openbaar Vervoerplan uit te tekenen. Het kernnet vormt de ruggengraat. Het bestaat uit rechte en snelle buslijnen tussen grote kernen met een beperkt aantal haltes. Het aanvullend busvervoer brengt mensen uit de verder afgelegen dorpen naar dit kernnet en naar de treinstations. Voor het lokale, fijnmazige ‘vervoer op maat’  vormen de huidige belbussen het uitgangspunt en rekent de vervoerregio op een toenemend fietsgebruik. Het vervoer op maat wordt later verder in detail uitgewerkt.

De zes Maaslandse afdelingen van Landelijke Gilden (Opoeteren-Dorne, Maaseik, Rotem, Molenbeersel, Geistingen en Kinrooi) zijn teleurgesteld over het huidige voorstel. Mobiliteit is erg belangrijk voor leefbare dorpen op het platteland. Voor het Maasland, met bijna zestig duizend inwoners, voorziet het plan in een snelle busverbinding vanuit Maaseik naar Hasselt-Genk, maar slechts om het uur. Dat is te weinig om werkende mensen te overtuigen de auto te laten staan en het openbaar vervoer te nemen. Bovendien dreigen mensen met een beperking of zonder wagen verder af te glijden in sociaal isolement en armoede. Het vervoer tussen de Maaslandse gemeentes zou verder bijzonder gebaat zijn met een ‘Maasshuttle’ tussen Thorn (Nederland) en Lanaken. Deze shuttle zou bovendien voor de streek een extra toeristische troef zijn.

De Maaslandse afdelingen van Landelijke Gilden vragen daarom om het ontwerpplan aan te passen met:

  • twee bussen per uur voor de snelle busverbinding vanuit Maaseik via Dilsen-Stokkem naar Genk – Hasselt;
  • omwille van de vlottere doorstroming de verbinding van Genk naar Hasselt te laten lopen via de Universiteitslaan i.p.v. de Genkersteenweg ;
  • voor studenten op zondagavond een rechtstreekse verbinding naar Hasselt en Genk, omdat de snelbussen naar Leuven werden afgeschaft;
  • de extra middelen die Minister Lydia Peeters (uit Dilsen-Stokkem) voorziet voor het vervoer op maat bij voorkeur in te zetten voor een betere ontsluiting van het platteland en de meest landelijke regio’s.
Vorig artikelBinnenkort nieuwe website en nieuwe wandeling van Weerter stadsgidsen
Volgend artikelDit jaar geen Avond4Daagse Altweerterheide