KINROOI – Alleenstaanden die in de gemeente Kinrooi wonen, kunnen vanaf aanstaande maandag 6 april een telefoontje verwachten van een personeelslid van de gemeente of OCMW Kinrooi. Met deze actie wil Kinrooi eens polsen hoe het met de alleenstaanden gaat in deze bijzondere crisistijden en tegelijk detecteren of er bepaalde (zorg)noden zijn.
Burgemeester Jo Brouns: “Corona beheerst nog altijd de actualiteit en helaas is dat vaak met slecht nieuws. Door de nasleep van de crisis en de voorlopig blijvende beperkingen door de maatregelen gaan we de komende weken een aantal acties uitrollen waardoor we ook een beetje positief corona-nieuws kunnen brengen. De eerste is een opbelactie naar onze alleenstaande inwoners die deze week voorbereid wordt. Medewerkers van verschillende locaties – het Sociaal Huis, GC De Stegel, de bibliotheek, ‘t Speel-nestje en het gemeentehuis – gaan ingezet worden om een telefoontje te doen naar een alleenstaande inwoner. We hebben ongeveer 1.000 alleenstaanden verzameld op een lijst en zij mogen vanaf aanstaande maandag dus een telefoontje verwachten. Een 15-tal personeelsleden wordt vandaag gebriefd om deze actie in de praktijk te brengen.”
Sociale dienst
Schepen van welzijn Anita Meerten: “De sociale dienst werkte een handleiding uit voor de telefoongesprekken. Daarop staan een aantal zaken die aan bod kunnen komen tijdens het gesprek. In de eerste plaats zal er gewoon gevraagd worden hoe het gaat, zowel lichamelijk als psychisch, of men de dag goed ingevuld krijgt en of men nog contact – telefonisch of via social media – heeft met familie, kennissen en vrienden. Tegelijk kunnen we met de oproep ook ineens zien of de corona-maatregelen voldoende gekend zijn en verwijzen naar de kanalen waar deze info beschikbaar is.”
Telefoongesprekken
Schepen van gezondheid Sylvie Henckens: “Alhoewel je misschien de indruk krijgt, is het niet de bedoeling om zeer lange telefoongesprekken te gaan doen. We willen zoveel mogelijk alleenstaanden gewoon even een luisterend oor aanbieden en een extra hart onder de riem steken zodat ze na het telefoontje iets hebben van fijn dat ze vanuit de gemeente even gebeld hebben. Als uit het telefoongesprek blijkt dat er diepere noden zijn, bijvoorbeeld op psychosociaal vlak of op het gebied van (geestelijke) gezondheidszorg, hebben onze bellers ook de handvaten om daarop in te kunnen pikken. We hopen dat het initiatief gewaardeerd zal worden door de inwoners en hopen zoveel mogelijk alleenstaanden op korte tijd te kunnen bereiken.”