Tesla Model 3 in 2020 duizenden euro’s duurder voor ondernemers

In 2019 was de Tesla Model 3 met afstand de bestverkochte auto van het jaar. Dit komt niet alleen doordat het een uitstekende auto is maar ook door de financiële voordelen die voor elektrische auto’s gelden. In de eerste maanden van 2020 zien wij de Tesla Model 3 echter niet in de top 10 bestverkochte auto’s verschijnen. Wat is hier de reden voor? Een verandering in de regelgeving heeft hier alles mee te maken.

Verhoging van de bijtelling
Ondernemers betalen bijtelling over de cataloguswaarde van de aangeschafte auto wanneer zij jaarlijks meer dan 500 privé kilometers rijden. Voor een elektrische auto betaalde zakelijke rijders slechts 4% bijtelling in 2019. In 2020 is de bijtelling verhoogd naar 8%. Dit komt neer op de volgende berekening.

De lagere bijtelling wordt berekend over een bedrag van maximaal €45.000 in 2020 waar dit in 2019 nog €50.000 was. De waarde boven dit bedrag wordt belast met 22%. De cataloguswaarde van een Tesla Model 3 long range stellen wij vast op €58.500.

Bijtelling 2019: €3870
Bijtelling 2020: €6570

Dit bedrag wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen en hier wordt dus belasting over betaald. Uitgaande van belastingschijf 2 (37,5%) ben je jaarlijks ongeveer €1000 extra kwijt in 2020 aan het rijden van een Tesla Model 3 ten opzichte van 2019.

Milieu-investeringsaftrek verlaagd
Waar de bijtelling omhoog is gegaan in het nadeel van ondernemers is de milieu-investeringsaftrek omlaag gegaan van 27% naar 13,5%. Ook dit is in het nadeel van ondernemers. Dit is namelijk een bedrag dat van het belastbaar inkomen mag worden afgetrokken (tot een maximum van €40.000). Waar je in 2019 nog €10.000 mocht aftrekken van je belastbaar inkomen is dit in 2020 slechts €5.400. Overigens mogen ondernemers alleen gebruik maken van deze regeling bij een financial leasecontract of bij het kopen van de auto.

Nog steeds voordelig vergeleken met brandstof auto’s
Dat de Tesla Model 3 in 2020 duurder uitvalt dan in 2019 wilt dit nog niet zeggen dat er geen voordeel te behalen is. Vergelijk je een elektrische auto met een benzine auto waarvoor een bijtelling van 22% geldt en geen milieu-investeringsaftrek dan zal een elektrische auto in dezelfde prijsklasse altijd een paar duizenden euro’s goedkoper uitvallen. Je hebt als het ware een minder grote besparing dan in 2019 maar profiteert alsnog van een zeer gunstige regeling.

 

Vorig artikelBelgië komt tot stilstand: lockdown-light tot 5 april
Volgend artikelDe NS pas dienstregeling aan