Marsha Muijsers van Point Blank Tattoo: De persoonlijke benadering is even belangrijk als de tatoeage

Fotografie: Dion Huiberts

Acht jaar geleden ging Marsha Muijsers haar droom achterna door een eigen tattooshop te beginnen. In november opende de 37-jarige onderneemster de nieuwe vestiging van Point Blank Tattoo. In een ruim pand aan dezelfde Hoogstraat komt het concept perfect tot zijn recht. Een strakke inrichting met huiselijke sfeer waar mensen zich op hun gemak voelen tijdens het zetten van tatoeages en piercings.

“Dit is de laatste keer dat ik verhuis”, zegt Marsha Muijsers in haar nieuwe tattooshop Point Blank Tattoo. Ze kan er zelf wel om lachen: het is inmiddels het derde pand in de Hoogstraat dat ze betrekt. Sinds de opening van haar eigen zaak in 2011 maakt de onderneemster en tatoeëerder een flinke groei door. “Ik ben samen met een piercer een paar meter verderop begonnen in een klein pandje. Met een tattoeerstoel die ik ergens op de kop kon tikken voor een mooie prijs.”

Dat werd al snel te klein. Aan de overkant van de straat vond ze een pand van een maatje groter. Daar ontstond een veelzijdige shop met meerdere talentvolle en gezellige tatoeëerders en piercers. “Maar de shop groeide ook daar uit het jasje. Gelukkig vond ik deze locatie in de Hoogstraat. Ik heb er nooit over getwijfeld naar een andere straat te verhuizen. Het is een leuke straat in het hart van Weert met veel zelfstandige ondernemers.”

Concept
Op de nieuwe locatie is het concept vervolmaakt: een strak ingerichte shop met vier ‘boots’ waar de tatoeëerders een eigen stoel en apparatuur tot hun beschikking hebben. “Door de doorzichtige wanden is er toch veel contact. Soms hebben mensen die getatoeëerd worden behoefte aan privacy. Daarom zijn er jaloezieën die we kunnen laten zakken.”

Het piercinggedeelte is achter in de shop gevestigd, in een aparte ruimte. Twee ervaren piercers zetten daar uitsluitend sieraden van titanium. “Dat is het zuiverste materiaal en maakt dat de piercing snel geneest.”

Wat opvalt is de orde en reinheid. “Goede hygiëne is bij tatoeëren van groot belang, omdat we werken met naalden op en in de huid. We krijgen regelmatig controle van de GGD. Zij letten op materialen, werkwijzen, producten en inrichting. Daarnaast voert de VWO (voedsel- en warenautoriteit) regelmatig onaangekondigde controles uit.”

Bijzondere gebeurtenis
Ondanks de strakke, ordelijke inrichting voelt het huiselijk aan. Aan de voorzijde van de zaak is een zithoek gecreëerd. “We willen dat mensen zich thuis voelen. Een tatoeage laten zetten is voor veel mensen een bijzondere gebeurtenis. Zelf weet ik van elke tatoeage die ik heb precies wanneer en door wie die is gezet. Uit eigen ervaring weet ik dus dat een band met de klant belangrijk is. Het moet klikken.”

Bovendien heeft elke tatoeëerder een eigen stijl. “Ik werk bij voorkeur in zwart en grijs en vind het leuk om realistische figuren zoals mensen en dieren te creëren. Er zit soms een duister randje aan. De andere drie tatoeëerders hebben ook ieder een onderscheidende specialiteit. We ontwerpen bovendien zelf. Meestal hebben mensen zelf een idee hoe iets eruit mag zien. Wij vinden het fijn als we daar iets uniek van mogen maken. De missie is om tatoeages te maken waar klanten voor altijd blij mee zijn.”

Klanten vinden Point Blank Tattoo via andere klanten. “Mond-tot-mondreclame is de beste reclame, mensen hebben blijkbaar een goede ervaring gehad hier en vertellen dat door. Ze komen uit het hele land naar Weert. Ze kiezen vaak bewust voor een bepaalde tatoeëerder, omdat ze de stijl mooi vinden. Wat ik erg lief vind, is dat sommige mensen zelfs een hotel boeken om een tatoeage te laten zetten.”

Goede ervaring
De klanten zijn overigens niet in een bepaald beeld te vangen. “Van politieagenten tot schoonmakers en directeuren, uit alle beroepsgroepen en van jong tot oud. Het taboe rond tatoeages is echt voorbij. Men ziet het op televisie bij voetballers en muzikanten. Er zijn ook tv-programma’s over tatoeages. Ik heb zelf aan twee programma’s meegedaan: Tattoo Stories en Just Tattoo of Us Benelux.”

In het straatbeeld verschijnen steeds meer tattooshops. Hoe Marsha het succes van haar shop verklaard? “Door de kwaliteit hoog te houden en klanten persoonlijk te benaderen. Mensen laten vaak een tatoeage plaatsen naar aanleiding van een bepaalde levensgebeurtenis. Bijvoorbeeld voor een geliefde of een overleden iemand. Dat gaat met veel emotie gepaard.

Iedereen die hier werkt is heel rustig en luistert goed naar de wens van de klant. We zijn allemaal erg bescheiden. Dat vind ik een mooie eigenschap. Aan de andere kant moeten we het ook durven zeggen als we twijfelen over het zetten van een bepaalde tatoeage.”

Verder is het natuurlijk vooral heel hard werken. “Een eigen zaak is hard werken. We maken lange dagen, van ’s ochtends tot ‘s avonds. Bovendien is het erg intensief werk, we mogen ons geen foutje veroorloven. Gelukkig krijg ik van mijn man Marko, die ook ondernemer is, hulp bij de administratie.” Samen hebben ze twee dochters: de elfjarige Caridee en Ocean van twee. “Ik voel me tatoeëerder, onderneemster, maar bovenal moeder. Ik probeer werk en privé in balans te houden. Dat lukt me nu beter dan vroeger. Een dag in de week blijf ik bij mijn kinderen. Veel ontwerpwerk kan ik thuis doen.”

In de toekomst wil Marsha blijven groeien in kwaliteit. “We gaan met het team naar tattoo-conventies en tekenlessen over de hele wereld. Zo blijven we in ontwikkeling.

Vorig artikelExpediteur Erik Hagens, voor elk transport een passende oplossing
Volgend artikel‘Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt samenbrengen’