Recept van de week: Fazant uit de Elzas

Elke week deelt een Weertenaar zijn of haar favoriete gerecht.
De gerechten van zestig Weertenaren zijn in 2014 door Buitengewoon Tafelen gebundeld in een glossy kookboek. Eet smakelijk!

Hoofdgerecht


Gerecht voor 4 personen


2,5 uur bereidingstijd


Recept van Annelies van de Loo – Hoek

Ingrediënten

  • 1 jonge fazant, schoongemaakt en opgebonden
  • Peper en zout
  • 30 gram ganzenvet of boter
  • 1 dl kippenbouillon
  • 1 grote ui fijngehakt
  • 2 tenen geplette knoflook
  • 2 laurierblaadjes
  • 125 gram vers doorregen spek
  • 2 moesappels, klokhuis verwijderen en in dikke plakken snijden
  • 4 eetlepels Cointreau
  • 1 scheutje witte wijn
  • ¼ l slagroom

Bereiding

Kruid de fazant met peper en zout, van binnen en van buiten, en bind hem op. Verhit het ganzenvet en de olie in een zware pan en bak de uien, de knoflook en het spek op matig vuur tot het spek goudbruin is. Schep het spek en de ui uit de pan en bewaar het.

Braad de fazant rondom voorzichtig bruin, bedruip de fazant regelmatig met braadvocht. Haal de fazant uit de pan en houd warm in aluminiumfolie.

Leg de plakken appel in de pan en bak ze ongeveer 2 minuten aan beide kanten bruin. Haal de plakken appel uit de pan. Voeg de bouillon, de Cointreau en de laurierblaadjes toe en leg de fazant er weer in, met de borstkant naar beneden, om te voorkomen dat hij uitdroogt. Leg het spek er overheen, de appels en uien er omheen. Leg het deksel op de pan en laat alles opwarmen.*

Haal de pan van het vuur en voeg de room toe, leg het deksel er weer op en zet de pan anderhalf uur in een voorverwarmde oven op 140 °C. Kijk regelmatig of de fazant gaar is en bedruip indien nodig met wijn om het vocht aan te vullen. Haal de laurierblaadjes eruit en pureer de appels met het braadvocht. Voeg eventueel peper en zout toe.

Serveer met gebakken aardappeltjes of puree, fijne groenten en cranberry compote. Gestoofde peertjes in een bakje erbij, maken dit klassieke gerecht af.

*Op dit punt kunt u de fazant ook overdoen in een vuurvaste stoofpot van aardewerk uit de Elzas en hem zo uit de oven daarin opdienen.

Wijntip van Ingrid!

Mijn vader is in 1969 begonnen met Wijnhuis Weert in het winkelcentrum Moesel, waar we nog steeds gehuisvest zijn. Ik heb het stokje van hem overgenomen in 2014. Met veel passie en plezier adviseer ik graag elke klant. Met de komst van Joppe als compagnon blijven we verjongend, in de vertrouwde zaak, die dit jaar 50 jaar bestaat!

Jean-Rémy Haeffelin, Riesling
De Riesling druif wordt gezien als een van de meest nobele druivensoorten ter wereld. Deze heerlijke Riesling is aromatisch en wat zachtere en lieflijkere dan de meeste Rieslings, wat heeft geresulteerd in een gouden medaille.

Even voorstellen

Naam Annelies van de Loo-Hoek
Beroep Beeldend Kunstenaar
Geboren Op 22 mei 1943 te Geleen
Woont in Weert
Ouders Theo Hoek en Truus Hoek-Sanders
Getrouwd met Hans van de Loo
Moeder van Katelijne en Floris
Opleiding Rijksacademie voor Beeldende Kunsten te Amsterdam
Bekroning In 1995 kreeg zij opdracht van de RVD om een staatsieportret te vervaardigen van H.M. Koningin Beatrix

Vroeger kregen we op zondag beschuitpap met een laagje suiker

Favoriete gerecht “In alle bescheidenheid, dit gerecht is uit de kunst!”

Tekenen “Op zesjarige leeftijd wist ik al, dat ik een talent had voor tekenen. Mijn meester op de lagere school, de heer Van Kan, zag dit en heeft mij als leraar hierin bijzonder gestimuleerd. De ergste tijd vond ik de tijd aan het einde van de middelbare school. Dan moet je cruciale keuzes maken voor de rest van je leven. Mijn ouders vonden de kunstacademie helemaal niets. Daar kon je immers geen droog brood mee verdienen. Voor de lieve vrede heb ik eerst een jaar een andere opleiding gevolgd. Het talent bleef echter kriebelen en als het kriebelt volg je toch je passie. Ik ben pas op eenentwintigjarige leeftijd de opleiding gaan volgen op de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten.”

Studententijd Amsterdam “In mijn studententijd was het not done om als respectabel meisje naar de kroeg te gaan. Ik zat dus vaak op mijn kamer. Daarnaast was er op de academie totaal geen onderlinge verbondenheid. Mijn medestudenten waren allemaal individualisten. Het was de tijd van de provo’s en in mijn klas was het overgrote deel half stoned.”

The art of the controlled accident “Een van mijn favoriete manieren van werken is, zittend op de markt, in een wachtkamer, op een boot, daar waar mensen zijn die zich totaal niet van mijn aanwezigheid bewust zijn. En juist omdat ze ieder moment kunnen opstappen, moet je registreren en snel kiezen voor de essentie, eigenlijk vergeten wat je aan het doen bent. Je zou het ‘the art of the controlled accident’ kunnen noemen.”

Licht “Ik ben dol op de zon. Maar in mijn atelier is de zon mijn grootste vijand. Het beste licht voor iedere kunstenaar is noorderlicht. Dit is namelijk nooit direct zonlicht, maar wel heel constant licht, zodat sterke contrasten wegblijven. ”

Lelijke mensen “Lelijke mensen bestaan niet. Mensen zijn vervelend of aardig, maar niet lelijk qua uiterlijk. De mensen die ik portretteer, maak ik niet mooier dan ze zijn. Als kunstenaar tracht ik wel het mooiste uit de mens te halen of dat te benadrukken, zonder in zoete karakterloosheid te vervallen. De schilder Lucian Freud doet het tegenovergestelde: hij weet de lijfelijkheid van het lichaam van de mens tot kunst te verheffen, en daarom bewonder ik hem zeer!”

Beatrix “De samenwerking met onze voormalige koningin Beatrix vond ik een buitengewone eer. Het hele proces was ontspannen en naturel. Meerdere malen bezocht ik haar atelier. Ik maakte schetsen van haar en zij was ondertussen aan het beeldhouwen. Ik ben erg blij dat ik de kans heb gekregen haar ‘life’ te kunnen schilderen.

Als zij geen koningin was geworden, had het zeker op haar weg gelegen om beeldhouwster te worden. Een echt talent. Haar werk is krachtig, zij kijkt goed naar de botstructuur en beheerst de ruimtelijke vertaling naar het driedimensionale. Zelfs op dertig meter afstand kun je aan haar werk zien om wie het gaat en wat zij daadwerkelijk wil laten zien. De werkelijkheid -zo die voor een kunstenaar al bestaat- is namelijk nooit te pakken.”

Meesters top 3: 

  1. Pierre Bonnard: “Hij kan eigenlijk niet tekenen, maar weet met zijn kleuren een stille emotie en sfeer op te roepen.”
  2. Marc Chagall: “ Zijn werk lijkt totaal niet op mijn werk. Zijn figuren zijn niet realistisch geschilderd; toch spreekt uit zijn werk de enorm rijke beeldtaal.”
  3. Isaac Israels: “Ik ben eigenlijk te laat geboren. Ik had graag in zijn tijd geleefd. De prachtige rokken in die tijd zijn zoveel schilderachtiger dan de hedendaagse spijkerbroek.”

Irritant “Irritant zijn mensen die niet kunnen luisteren en zichzelf belangrijk vinden. Irritant vind ik als mensen alleen met je om willen gaan als zij daar voordeel van kunnen hebben. Irritant vind ik plakvingers. Mijn man schilt al jarenlang trouw sinaasappeltjes voor mij.”

Waar kan ik je ’s nachts voor wakker maken “Voor pure chocolade. Daar ben ik gek op. Zelfs als ik aan het winkelen ben, kan ik soms de verleiding niet weerstaan om een paar bonbonnetjes te kopen. Ik moet me dan echt in acht nemen, want anders loopt het de spuigaten uit. Het beste tijdstip om chocola te eten is na het diner vanwege je suikerspiegel. Een goede begeleider is een glaasje Banyuls.”

Beautytip “Spiegels afschaffen en niet te veel liften. Vreselijk die gelifte vrouwen. Ze kunnen niet eens meer natuurlijk lachen. Je moet gewoon jezelf blijven. En zouden wij de spiegels afschaffen, dan denk ik dat een hele hoop vrouwen een stuk gelukkiger zouden zijn.”

Nooit doen “De mode volgen. Modetrends zijn toch niet bij te houden. Er komt iedere keer weer een nieuwe modetrend en als je heel lang wacht komt het vanzelf weer in de mode. “

Heimelijk genoegen “Ik ben verslaafd aan Wordfeud. Vlak voordat ik ga slapen moet ik altijd even een paar woordjes leggen met mijn vriendinnen.”

Charmant “Als iemand voor een oudere opstaat in de tram voor een zitplaats. Nu heb ik die leeftijd bereikt dat men voor míj opstaat. Nog steeds charmant…, maar wel even wennen!”

Levensmotto “Blijf jezelf, ook in je vak. Je moet niet proberen iemand anders te zijn. Je kunt wel leren van anderen, maar dat moet je naar jezelf toe ‘vertalen.’ ”