Tevreden klanten bij de Wmo

LEUDAL – Het Cliëntervaringsonderzoek (CEO) Wmo is in 2018 voor de vierde keer uitgezet in de gemeente Leudal. Dit onderzoek geeft de gemeente veel informatie over hoe de ondersteuning en de voorzieningen vanuit de Wmo bijdragen aan de doelen van de Wmo. Dit met namen op het gebied van de ondersteuning van zelfredzaamheid en participatie. Dit onderzoek gaat over het jaar 2018.

89% is tevreden, waarvan 49% heel tevreden!
Het overgrote deel van de mensen is tevreden over de uitvoering van de Wmo in de gemeente Leudal. Een grotere groep mensen vindt de zorg van goede kwaliteit en passend bij de hulpvraag. Ook geeft een grotere groep aan dat ze het gevoel hebben samen met de klantregisseur Wmo naar oplossingen te zoeken. Veel mensen zijn ook tevreden over de ondersteuning die ze ontvangen. Met name de zeer positieve resultaten bij scootmobiel, aangepaste fiets e.d., maar ook de hulp in de huishouding vallen op. Ook het aantal (keukentafel)gesprekken met ondersteuning is toegenomen met 9%.

Klant aan het woord: “Contact met de gemeente was meer dan waardevol. Eigen initiatief en meedenken in de situatie, complimenten!”

Verbeterpunten 2018
Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek heeft de gemeente een drietal nieuwe verbeterpunten geformuleerd. Deze verbeterpunten moeten de dienstverlening en ondersteuning aan de cliënt verder verbeteren. Zo wordt er ingezet om de tijd tussen een melding en het ontvangen van hulp in te korten. De communicatie tussen de klant en de gemeente blijvend te verbeteren en ook de ondersteuning voor mantelzorgers beter bespreekbaar te maken

Hoge respons
In totaal zijn 910 klanten uitgenodigd om mee te werken aan het onderzoek. Daarvan vulden 467 klanten het tevredenheidsonderzoek in. Met 51% is dit een hoge respons. Wethouder Mart Janssen, vertelt: “we zijn heel tevreden met de grote respons, die dit onderzoek heeft opgeleverd. Alleen dankzij de mening van zoveel mensen kunnen we blijven werken aan het verbeteren van onze dienstverlening. Er is altijd ruimte voor verbetering, maar er gaat ook veel goed en daar mogen we ook wel eens bij stilstaan. Maar niet te lang. We blijven dit onderzoek jaarlijks uitvoeren en hopen in 2019 nog meer tevreden klanten te hebben.”

Meer informatie
Meer lezen over het klantentevredenheidsonderzoek? Bekijk de factsheet.
Factsheet CEO Wmo over 2018_DEF

Vorig artikelPVH breidt uit op Trade Port Noord in Venlo
Volgend artikelSif wil snel maatregelen tegen overstromingen haven Roermond