Kink in de kabel spoorlijn Hamont – Weert

Mackus: spoorlijn doortrekken met Belgische bovenleiding

WEERT | HAMONT – De heropening van de spoorlijn Weert-Hamont voor personenvervoer is duurder dan gedacht. Een busdienst is efficiënter, stelt een adviesorgaan van het ministerie. De provincie ging er vanuit dat het project 35 miljoen euro zou kosten. Een berekening van spoorbeheerder ProRail komt echter uit op 50 tot 150 miljoen.

In een brief aan de Tweede Kamer meldt staatssecretaris Stientje van Veldhoven dat ze nu een second opinion heeft gevraagd naar de kosten. Ook wil ze met de provincie overleggen over de kostenverdeling. Via een woordvoerster laat ze weten dat eind dit jaar definitief een knoop wordt doorgehakt over de lijn. Zo meldt dagblad De Limburger.

Volgens gedeputeerde Hubert Mackus is er alleen nog een kans voor personenvervoer tussen Weert en Hamont als de functionaliteit wordt aangetoond. Voorstanders van heropening van de lijn presenteren volgende maand een rapport dat aantoont dat de spoorlijn wel efficiënt is. Er gaan dagelijks achthonderd tot duizend mensen gebruik van maken. Daarbij gaat het vooral om reizigers die via Weert richting Antwerpen willen, of die vanuit België naar bijvoorbeeld Eindhoven reizen.

Hubert Mackus denkt dat het project goedkoper wordt als de paar kilometer spoorlijn op Nederlands grondgebied een Belgische bovenleiding krijgt. De Belgische trein uit Antwerpen kan dan doorrijden naar Weert zonder dat die geschikt gemaakt hoeft te worden voor het Nederlandse spoor. Het betekent wel dat treinen niet verder Nederland in kunnen. ProRail is in de berekeningen uitgegaan van Nederlandse systemen die doorgaand vervoer mogelijk maken en de aanleg van een extra perron. Als het ministerie die dure variant wil, moet ze die ook zelf financieren stelt Mackus.

Lees ook: Belang treinverbinding volgens LWV