Russische aartsbisschop bezoekt vanavond Nederlands-Russische vriendschapsconcert in Weert

Het concert begint om 20.00 uur en de entree is gratis

WEERT – Vanavond wordt het eerst Nederlands-Russische vriendschapsconcert in het Franciscus Huis Weert georganiseerd. Ook de Russische aartsbisschop Elisey is een van de gasten.

Tijdens het concert waaraan het Weerter Mannenkoor bijdraagt speelt Jeanne-Pierre Steijvers op het kerkorgel en treden de solisten Raphaela Danksagmüller (Armeense duduk) en Jilang Shangrong (bariton) op. Het concert begint om 20.00 uur en de entree is gratis.

RUSSISCHE MUZIEK, ARMEENS VLEUGJE EN ICONEN
De Orgelkring Franciscus Huis Weert wil zich inzetten voor het organiseren van toegankelijke, eigentijdse en verrassende concerten. Hierbij wordt het orgel gecombineerd met andere muzikale en/of culturele disciplines, zodat er telkens iets bijzonders gebeurt. Dit jaar is gekozen voor een programma rond Russische muziek. Rusland kent – vooral sinds Mikhail Glinka – veel beroemde klassieke componisten die zowel indrukwekkende profane als religieuze muziek hebben gecomponeerd. Naast het klassieke repertoire is er ook het rijke domein van de folkloristische muziek (en dans), waarbij een zeer breed scala aan traditionele muziekinstrumenten ter beschikking staat. In de sfeer van bovengenoemde rijke cultuur is dit concert van ca. anderhalf uur vormgegeven, waarbij het orgel een dominante rol vervuld. Solo-orgelspel wordt afgewisseld met samenspel van orgel met duduk (Armeense hobo), bariton en/of mannenkoor. Het programma omvat transcripties voor orgel van enkele boeiende klassieke Russische composities, romantische en orthodoxe religieuze liederen. Het vleugje Armeense muziek wordt ingebracht door de bijzonder expressieve duduk, waarop enkele middeleeuwse spirituele liederen zullen worden vertolkt. Om de Russisch/Armeense beleving te versterken wordt dit concert gecombineerd met een expositie van kunstzinnige orthodoxe iconen.

Jean-Pierre Steijvers

Jean-Pierre Steijvers – ORGEL – heeft hoofdvak orgel, piano en kerkmuziek gestudeerd aan het Conservatorium van Maastricht en het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Daarnaast heeft hij diverse masterclasses bij gerenommeerde organisten gevolgd. Hij is prijswinnaar van meerdere orgelconcoursen (o.a. in Kaliningrad) en winnaar van de “Moscow Philharmonic Society Special Award”. Sinds mei 2004 is hij benoemd tot “Organiste-Titulaire” van de St. Christoffel Kathedraal te Roermond en van het Louvigny/Robustelly/Verschueren orgel in de Caroluskapel van het voormalig Groot Seminarie van het Bisdom Roermond. Daarnaast is hij docent orgel, piano en muziektheorie aan ECI-cultuurfabriek te Roermond. Hij is artistiek adviseur van de Stichting Orgelkring Roermond. Sinds 2017 wordt hij jaarlijks uitgenodigd als docent orgel aan The Moscow Gnessin Summer School. Hij geeft vele concerten in Europa, Japan, USA en vooral in Rusland. Hij treedt regelmatig op met orkesten en heeft in die hoedanigheid samengewerkt met gerenommeerde dirigenten als Ed Spanjaard, Vladimir Askenazy, Edo de Waart, etc. Samen met Hiroko Inoue (Osaka/Moskou) vormt hij een orgelduo dat met name in Rusland veel optreedt en bekendheid geniet. In april 2019 werd hun Cd “Cor D’harmonie” gepresenteerd, de eerste Cd-opname van het gerestaureerde orgel van de St. Christoffel Kathedraal.

Raphaela Danksagmüller

Raphaela Danksagmüller – DUDUK -werd geboren in Ried (Oostenrijk) en woont in Amsterdam. Zij voltooide haar studie blokfluit aan de Wiener Hochschule für Musik und Darstellende Kunst cum laude, waarna ze haar studie voortzette aan het Conservatorium van Amsterdam bij Walter van Hauwe. Vervolgens studeerde Raphaela duduk (=Armeense hobo) bij Gevorg Dabaghyan in Yerevan, Armenië. Als solist en lid van verschillende gerenommeerde ensembles concerteert zij in Europa, Azië en de USA. Raphaela is lid van het Ensemble Zerafin, het renaissance-ensemble Mezza Luna en het Atlas Ensemble. Zij speelde als gast o.a. bij het Nederlands Blazers Ensemble, het Residentie Orkest, het Nederlands Kamerkoor, het Nederlands Kamerorkest, het Nederlands Ballet Orkest, het Bratislava Opera Orchestra en bij de Salzburger Festspiele. Zij ontving prijzen van het internationale Blokfluit Symposium in Duitsland, het Brugge Oude Muziek Concours en het Internationale Gaudeamus Concours. Raphaela koestert een diepe fascinatie voor traditionele muziekinstrumenten, in het bijzonder herdersinstrumenten, zoals o.a. de Armeense duduk. De puurheid en het betoverende klankspectrum van deze instrumenten vormen haar grootste inspiratiebron bij het musiceren. www.raphaeladanksagmuller.com

Jiang Shangrong

Jiang Shangrong – BARITON is geboren in Yantai in China (Shandong Province) en is thans woonachtig in Moskou. Zijn artistieke passie leidde hem naar de Shandong University of Arts en daarna naar Shanghai Conservatory of Music. Van 2000-2003 studeerde hij aan het Moscow State Conservatory of Music bij professor Boris Kudryavtsev, die hem heeft ingewijd in de Russische muzikale traditie. Russische volksmuziek en kunstliederen hebben een speciale plaats in zijn hart. Hij voelt een grote verwantschap met de ziel van de Russische zangkunst. Hij heeft een imposante lijst van optredens in opera’s van Mozart, Tchaikovsky, Verdi, Carvalho, Donizetti, etc. Jiang is een gelauwerde zanger, die vele prijzen en onderscheidingen heeft ontvangen. Bovendien treedt hij op dit moment ook op als solozanger (recitals) in de grote concertzalen over heel Rusland, is hij jurylid bij vele competities en festivals en is hij universitair hoofddocent aan Moscow City University. Gezien zijn afkomst en kwaliteiten is hij geleidelijk een informele ‘culturele ambassadeur’ geworden voor de Russisch-Chinese betrekkingen. Vooral door zijn inspanningen kwamen diverse culturele uitwisselingen tussen beide landen tot stand.

Weerter Mannenkoor werd opgericht in 1966, heeft zich na haar oprichting vrij snel ontwikkeld tot een volwaardig koor dat “licht en zwaar” repertoire op een harmonieuze wijze wist te combineren. Het koor beheerst daardoor een breed scala aan muziekgenres: van klassiek en religieus tot populair. Brede bekendheid werd verworven met het Russisch-Byzantijns repertoire. Vele eerste prijzen en onderscheidingen werden behaald. Ook zijn er succesvolle concertreizen gemaakt, onder meer naar Polen, Hongarije, Malta en Wales. In de loop der jaren zijn uitvoeringen van vele werken vastgelegd. Vooral noemenswaardig zijn de Cd met de ‘Frithjof Sage’ van Max Bruch (1867) en de Cd met uitsluitend Russisch-Byzantijnse gezangen. Het koor heeft twee dirigenten: Jean-Pierre Steijvers en Wiel Bonten. De laatstgenoemde – ook als dirigent verbonden aan het Slavisch-Byzantijns gemengd koor Sobornost in Kerkrade – zal vanavond het koor leiden. www.weertermannenkoor.nl

Jan Teuwen en zijn iconen
Iconen worden niet geschilderd maar geschreven. Hierbij worden de portretten en afbeeldingen van Christus, de Moeder Gods, engelen en heiligen, profeten en gebeurtenissen uit de bijbel als uitgangspunt genomen. Daarnaast betreft het onderwerpen uit geschreven bronnen en overgeleverde verhalen en legenden. Daarbij worden regels in acht genomen, zoals die door de orthodoxe kerken zijn vastgesteld.

Jan Teuwen is als iconenschrijver grotendeels een autodidact. Na een verdere oriëntatie, het volgen van symposia en cursussen is het schrijven van iconen voor hem een echte passie geworden. Hij heeft meermaals verdiepingscursussen gevolgd bij de Broeders van de Beyart te Maastricht, de Norbertijnenabdij van Tongerlo, alsook het Diocesaan Centrum Groenhove te Torhout. Deze cursussen werden onder meer gegeven door Oost-Europese iconenschrijvers. Momenteel verzorgt hij zelf cursussen, zowel in zijn eigen atelier in Posterholt als op locatie.

Het orgel
In het Liber Memorialis (dagboek van de parochie) wordt bij 29 juni 1966 vermeld, dat de nieuwe Franciscus kerk als enig erfgenaam van de heer Harrie Vermeulen uit Wessem de beschikking heeft gekregen over diens nalatenschap, maar wel onder de verplichting hiervan een nieuw orgel te laten bouwen door de firma Vermeulen uit Weert. Op 16 december 1966 wordt gemeld dat de firma Vermeulen een offerte heeft uitgebracht voor het nieuwe orgel. Er wordt besloten een mechanisch orgel te laten bouwen voor de prijs van f 101.560,-. Het gebouwde orgel heeft twee manualen, een pedaal en 25 stemmen. Op 24 maart 1968 kon het in gebruik worden genomen met een bespeling door Hub Houët uit Eindhoven, die ook als adviseur bij de bouw van het orgel betrokken was.

Stichting Samenwerkende Orgelvrienden Limburg
Het orgel is een veelzijdig instrument, maar het dreigt door de ontkerkelijking van de samenleving steeds meer uit het oog te verdwijnen. Maar er zijn gelukkig initiatieven om dit cultureel erfgoed in stand te houden. Zo is de Stichting Samenwerkende Orgelvrienden Limburg (SOL) al gedurende 28 jaar een sterke promotor van het orgel en de orgelmuziek in onze provincie. Dit concert maakt deel uit van het Orgelfestival Limburg 2019, waarbij ca. 30 lokale orgelkringen meer dan 50 concerten organiseren, gecoördineerd door SOL.
ten Raphaela Danksagmüller (Armeense duduk) en Jilang Shangrong (bariton) op.

Voor juli volgend jaar hebben de beheerders van het Franciscus Huis de tenor Roman Muravitsky met andere musici van het Bolshoi Orkest uit Moskou weten te strikken.

 

 

Vorig artikelWeert stad in het groen – 193/365
Volgend artikelRecept van de week: hartige stronkjes witlof