Cultureel Lint uitgegroeid tot topevenement

Brigitte van Eck, Emile Florack en Sander Hoeben. Fotografie: Irene van Wel

Het Cultureel Lint is met zo’n 20.000 bezoekers uitgegroeid tot een jaarlijks terugkerend topevenement. De binnenstad van Weert wordt omgetoverd tot een plek waar het publiek geniet van muziek, dans, theater en beeldende kunst. De economische waarde van het gratis toegankelijke evenement is groot. Er zijn dan ook volop kansen voor bedrijven, die de stichting samen met ondernemers wil verzilveren. Een win-winsituatie met cultuur als verbindende factor.

Door Wesley Hegge

Kinderen die vrolijke wijsjes spelen op blokfluit, breakdancende jongeren, verderop een straattheater en vuurspuwer. Het is inmiddels een begrip geworden: de zondag voor de kermis. Dan staat Weert in het teken van cultuur. “Weert onderschat hoeveel talent hier rondloopt”, zegt Brigitte van Eck. “Met het Cultureel Lint bieden we hen ruimte om naar buiten te treden. Het is een dag waarop Weert zijn culturele gezicht laat zien in alle culturele facetten.”

Winkelstraten gevuld met artiesten
Van Eck vormt samen met Emile Florack en Sander Hoeben het bestuur van Stichting Cultureel Lint. Ze steken er enorm veel tijd in. “Er wordt nog wel eens gedacht dat de gemeente het organiseert”, zegt Hoeben. “De gemeente is net als de provincie partner, waarvoor we bijzonder dankbaar zijn. We organiseren het zelf, met een werkgroep en een heleboel vrijwilligers.”

Het Cultureel Lint werd voor het eerst georganiseerd in 2011. Het is dé uitmarkt van Weert en de start van een gloednieuw cultureel seizoen. Enerzijds presenteren de culturele instellingen hun programma, anderzijds wordt de amateurkunst in de regio een podium geboden. Dit jaar staat het evenement gepland op zondag 22 september. Professionele- en amateurkunstenaars, verenigingen en de professionele culturele instellingen laten het publiek genieten van allerlei kleine, gratis optredens op het gebied van muziek, theater, literatuur, beeldende kunst en meer. Pleinen worden gevuld met verrassende podia en straattheaterartiesten brengen de winkelstraten op deze koopzondag nog meer tot leven. Florack: “Het afgelopen jaar hadden we wat pech vanwege de regen, maar we zien sinds de eerste editie een toename van 5000 naar zo’n 17.000 tot 20.000 bezoekers.”

Ondernemers pakken kansen
Verschillende ondernemers in de binnenstad ontdekken de mogelijkheden die het Cultureel Lint biedt. Zo stelde De Soos afgelopen jaar naast een financiële bijdrage ook de locatie ter beschikking voor optredens. “We hebben ook de voorontvangst van de kick-off verzorgd voor de honderd gasten van de organisatie”, zegt eigenaresse Anne de Bruijn. “Hierdoor kwamen bij ons gasten over de vloer die anders misschien niet De Soos hadden leren kennen als stadscafé of als evenementenlocatie. Het Cultureel Lint is een feestelijke dag in de binnenstad, het trekt bezoekers en zorgt voor een divers publiek. Voor ons goede redenen om mee te werken.” Ook Eric Mertens Optiek ondersteunt het evenement vanaf de eerste editie. Vorig jaar vonden er drie muzikale optredens plaats in zijn zaak. “En ik herinner me optredens in de tuin van de Birgittinessen”, zegt eigenaar Eric Mertens. “Het leuke is dat ik al dertig jaar in de binnenstad zit en er zijn altijd mensen die dankzij het Cultureel Lint mijn zaak ontdekken. Het is een goede promotie voor de binnenstad van Weert.”

Kansen pakken
Hoewel een deel van de ondernemers al inspeelt op het Cultureel Lint, worden nog lang niet alle kansen benut. Daar wil de stichting verandering in brengen. Van Eck: “De economische waarde van het evenement is groot. Dat bewijst het aantal bezoekers. Ondernemers kunnen daarop meeliften. Door bijvoorbeeld acties te houden of samen met ons een winactie op te zetten. We hebben sponsorpakketten samengesteld en gaan persoonlijk in gesprek met ondernemers die mee willen doen. Het is tenslotte maatwerk. Het evenement is commercieel interessant, maar het mooie is ook dat ondernemers zich nadrukkelijk verbinden aan kunst en cultuur. Het mes snijdt aan twee kanten.” Alle informatie met betrekking tot sponsoring kun je vinden op de website.