REGIO – Op oudere leeftijd is het moeilijk om nog een autoverzekering af te kunnen sluiten. Niet alleen omdat alles tegenwoordig online gaat, maar omdat verzekeraars op zijn zachtst gezegd ‘voorzichtig’ zijn met het accepteren van ouderen. De redenering valt te raden: de kans op schade wordt groter geacht. In Nederland is het niet verboden voor verzekeraars om ouderen af te wijzen. Het gevolg: het aanbod is klein en de premie is buitensporig hoog. Gelukkig is het niet mogelijk voor verzekeraars om de autoverzekering van ouderen die een bepaalde leeftijd bereiken te beëindigen.
Risicostatistieken
De risicostatistieken zijn in het nadeel van senioren. Waar automobilisten tussen de 61 en 64 jaar juist gemiddeld de minste schades veroorzaken, zijn de cijfers zo’n 7,5 keer hoger bij automobilisten van boven de 81 jaar. Hoe dichter je bij die leeftijd komt, hoe kleiner je aanbod van autoverzekeringen wordt. De Consumentenbond zocht het uit en bracht in kaart dat de leeftijdsgrens van 69 tot 80 loopt. Kun je voor je 80e nog terecht bij bijvoorbeeld Promovendum, Ditzo en Route Mobiel, bij VerzekerSnel is 70 al te oud en bij Topcar word je op je 69e al niet meer aangenomen. Hoe de verzekeraars dat verkopen? Door te zeggen dat deze mensen niet binnen het doelgroep vallen waar ze beleid op voeren. Dan heet het geen ‘leeftijdsdiscriminatie’ meer. De regering vindt dat er nog voldoende opties zijn voor ouderen, dus ziet geen reden tot ingrijpen.
Hoge premie
Ben je tussen de 24 en 65, dan wordt er geen extra premie gerekend voor je leeftijd. Vanaf 65 gebeurt dit dus wel, en dat kan leiden tot fors hogere premies. Het is helaas niet zo dat dit enkel gebeurt bij oudere mensen die een nieuwe autoverzekering afsluiten. Ook je lopende autoverzekering kan flink in premie omhooggaan wanneer je een bepaalde leeftijd bereikt. Dit gebeurt dan meestal bij 65, 75 en 85 jaar. De Consumentenbond is ontevreden over het systeem en vindt dat ouderen dubbel gestraft worden. Als het immers zo is dat ze meer schade veroorzaken, dan zullen ouderen ook al een hogere premie betalen omdat hun schadevrije jaren dan komen te vervallen of ze in ieder geval dalen op de bonus-malusladder. Daarbij merkt men ook op dat hoewel ouderen van 75 jaar ‘per kilometer’ meer schade veroorzaken, ze ook aanzienlijk minder kilometers maken. En dat verkleint de kans op schade dan weer.
Verzekering
Heb je uiteindelijk de verzekeraar gevonden die jou wel wil verzekeren, dan sta je nog voor deze keuze welke dekking je kiest. Een WA-verzekering is verplicht, maar je kunt ook voor een WA-verzekering met beperkt casco gaan als je een vergoeding wilt krijgen bij diefstal van je auto. Wil je dat jouw schade vergoed wordt wanneer je zelf een verkeersongeluk veroorzaakt, kies dan een WA-verzekering met volledig casco, ook wel een allriskverzekering genoemd. Om verzekeraars te vergelijken, kun je terecht op handige vergelijkingswebsites die je opties voor je berekenen en handig op een rijtje zetten. Mocht de premie onbetaalbaar blijken, dan zijn hier nog wat tips om je auto goed te verkopen.