Fritz Korten en zijn Frisse Blikken

Fritz Korten

De Philips van Horne in Weert viert dit schooljaar 2018-2019 haar 50-jarig jubileum. De ‘Philips’ is in haar visie steeds uitgegaan van het gegeven dat elke leerling over bepaalde talenten beschikt. Talenten die ontwikkeld moeten worden. In deze editie van het Zakenblad drie portretten van oud-leerlingen. Daaruit blijkt dat talent, durf en doorzettingsvermogen vaak hand in hand gaan.

Fritz Korten (36) heeft zijn gymnasiumdiploma behaald in het jaar 2000 en studeerde vervolgens Beleid- en Organisatie-wetenschappen in Tilburg. Sinds 2011 is hij directeur van Frisse Blikken, een dynamisch bedrijf met een uniek concept en vestigingen in Utrecht, Eindhoven en Indonesië.

Fritz blikt terug op een mooie schooltijd. “De school, de leeromgeving en de leraren hebben grote invloed gehad op mijn ontwikkeling en de keuzes die ik gemaakt heb.”  Na zijn studie in Tilburg werd Fritz in 2006 adviseur bij Twynstra & Gudde in Amersfoort. Hij schreef met twee collega’s een spraakmakend boek over talentontwikkeling met de titel ‘Jongleren met Talent; de match tussen organisatie X en generatie Y’. Daarna richtte Fritz samen met een compagnon het bedrijf Frisse Blikken op. De ambitie van zijn bedrijf bleek dit voorjaar toen Frisse Blikken landelijke bekendheid kreeg via STER-reclames op radio en TV.

Frisse Blikken (80 collega’s en 70 samenwerkings-partners) ondersteunt grote organisaties zoals Heineken, ING en ASML. “Alle mensen die bij ons werken, willen ontdekken of ze ondernemer kunnen en willen worden. Ze voeren projecten uit om ervaring op te doen en krijgen begeleiding en een opleidingsprogramma om succesvol ondernemer en professional te worden.

Inmiddels zijn na hun periode bij Frisse Blikken zo’n 30 jonge mensen voor zichzelf gestart. ‘Focus’ is belangrijk voor succesvol ondernemen, maar samenwerken en samen delen zijn voor mij onmisbaar om ook als ondernemer gelukkig te zijn.”

© Zakenblad / Jan Leenders