Brabants-Limburgs ondernemersduo begint De Peel Letselschade in een winkelpand

Het oogt misschien wat vreemd. Een letselschadebureau in een winkelpand. Maar Bob Leemhuis en Faro Sobczak kiezen bewust voor een laagdrempelig kantoor midden in de stad. De advocaten staan slachtoffers van letselschade bij met hoogwaardige dienstverlening in een informeel jasje. Na tien jaar ervaring opgedaan te hebben bij toonaangevende kantoren starten de kersverse ondernemers De Peel Letselschade. De deur staat altijd open en slachtoffers hoeven nooit te betalen.

Door Wesley Hegge

De zakelijke vonk sloeg over bij Brasserie-Hotel Antje van de Statie, enkele meters verderop. Waar een lekker stuk vlaai en kop koffie toe kunnen leiden… Al babbelend over hun vak ontdekten Bob en Faro dat ze heel erg op één lijn zitten: hulp bij letselschade moet toegankelijker worden voor slachtoffers. De drempel om hulp te vragen kan stukken lager. En die hulp moet bij voorkeur komen van advocaten. Want als advocaat kun je meer bereiken voor je cliënten.

Eerste letselschade-advocaten in Weert
Verder pratend over de toekomstmogelijkheden, keken ze uit het raam en zagen aan het Stationsplein een leegstaand pand liggen. Faro: “We dachten: als je echt toegankelijk wilt zijn, kun je beter in een winkelpand kantoor houden dan ergens achteraf op een industrieterrein. Zo zijn we hier terecht gekomen.” Bob en Faro hebben voorheen nooit samengewerkt. Ze kenden elkaar van meetings en conferenties die de Vereniging van Letselschade Advocaten organiseert.

Omdat ze zich qua werk en privé in dezelfde situatie bevonden, besloten ze nader kennis te maken. Bob: “We hebben jarenlang ervaring opgedaan bij advocatenkantoren. Hoewel we het vakinhoudelijk naar onze zin hadden, misten we de flexibiliteit en de wil van de kantoren om mee te veranderen met de tijd.

Terug naar de roots
Faro vult aan: “Bovendien hebben we allebei een gezin en wilden we terugkeren naar onze roots. Voor mij is dat Limburg, voor Bob Noord-Brabant.” Op de grens daarvan, in Weert, zien zij de perfecte uitvalsbasis voor een kwalitatief hoogstaand letselschadebureau. Bob: “We richten ons primair op slachtoffers van ongevallen uit de regio Limburg en Noord-Brabant. Vandaar ook de kantoornaam: De Peel Letselschade. Een natuurgebied dat beide provincies beslaat.”

Daarbij komt dat er in de regio Weerterland nog geen advocatenkantoor voor letselschade was. Mensen moesten uitwijken naar Eindhoven of Roermond. De concurrentie in de regio bestaat uit letselschadebureaus waar géén advocaten werkzaam zijn. “Veel van die bureaus leveren goed werk”, stelt Bob.

“Het probleem is echter dat het toezicht op die bureaus minimaal is waardoor de kwaliteit niet wordt gecontroleerd. Daar komt bij dat wij als advocaten altijd de mogelijkheid hebben om naar de rechter te stappen. Dat opent deuren die voor anderen gesloten blijven.”

Werkwijze De Peel
Wat is letselschade precies? Met die vraag komen veel mensen het kantoor binnenlopen. “Het is een breed begrip en een specialisatie binnen het recht”, doceert Faro. “Kort door de bocht zou je kunnen zeggen dat wij slachtoffers bijstaan die als gevolg van een ongeval schade hebben opgelopen. Dit kan fysieke schade zijn maar ook geestelijke schade. In de meeste gevallen zijn dat verkeersongelukken. Dat is de helft. Maar ook arbeidsongevallen,
mishandelingen en medische fouten. Of iemand die bijvoorbeeld zijn pols heeft gebroken omdat hij is gestruikeld over een loszittende stoeptegel. Mensen hebben vaker dan ze denken recht op een schadevergoeding. Dat kunnen wij voor hen regelen.”

De Peel Letselschade organiseert elke dinsdag van 17.00 tot 19.00 uur en elke donderdag van 10.00 tot 14.00 uur gratis inloopspreekuren. Het inloopspreekuur op donderdag is aansluitend op de open inloop van het Juridisch Loket te Weert. Het Juridisch Loket verwijst letselschade slachtoffers naar De Peel Letselschade. Dat geldt ook voor loket de Vraagwijzer van de gemeente Weert. Mensen kunnen geheel vrijblijvend bij Bob en Faro hun vragen voorleggen.

Bob illustreert de werkwijze van De Peel aan de hand van een voorbeeld: “Stel dat een werknemer in de retailsector tijdens een fietstocht in het weekend wordt aangereden door een automobilist en daarbij zijn knie breekt. Dan kan hij een paar weken of zelfs maanden niet werken, omdat hij moet herstellen. Daarnaast heeft hij recht op een vergoeding voor de door naasten geboden mantelzorg, moet zijn woning soms worden aangepast, lijdt hij
pensioenschade en wordt hij geconfronteerd met reiskosten en het eigen risico van zijn zorgverzekeraar. Wij spreken de verzekeraar van de automobilist aan om de schade die het slachtoffer lijdt te vergoeden.

De Peel gaat voor een maximale compensatie voor de slachtoffers. Ook helpt het letselschadebureau bedrijven met het verhalen van de loonschade die zij lijden in gevallen waarin werknemers door een ongeval (deels) arbeidsongeschikt zijn geraakt. Het gaat daarbij niet om de misgelopen omzet van de onderneming, maar wel om de netto loon- en re-integratiekosten die gedurende een zekere periode doorlopen, terwijl daar geen arbeidsprestatie tegenover staat.”

Medische situatie
Bij het vaststellen van een schadevergoeding speelt de medische situatie een belangrijke rol. Bob: “Het begint met de vraag welke verzekeraar er gaat betalen. Dan bekijken we de medische situatie. Welke schade is er opgelopen en wat heeft dat voor gevolgen? Wij vragen de medische gegevens op en stellen een dossier samen. Een van onze medisch adviseurs beoordeelt het dossier. De verzekeraar op zijn beurt laat ook een medisch adviseur naar de zaak kijken. Als beide medisch adviseurs het niet eens worden, komt er een onafhankelijke deskundige aan te pas.”

Het doel is dat er een zogeheten ‘medische eindtoestand’ wordt vastgesteld. Als die duidelijk is, volgt de juridische discussie over een schadevergoeding. Bob: “Belangrijk om te weten is dat het de slachtoffers nooit geld kost. We verhalen de schadevergoeding op een verzekeraar. Die betaalt ons.”

Maximale schadevergoeding
De ondernemers hebben ruim tien jaar werkervaring. Dat zorgt ervoor dat cliënten sterk staan. Faro legt uit: “Verzekeraars zijn professionele organisaties. Zij weten precies wat ze moeten doen om zo min mogelijk geld uit te keren. In bepaalde gevallen zetten ze stukken lager in dan waar de slachtoffers recht op hebben. Als particulier of als letselschadebureau zonder advocaten kun je daar weinig tegen doen. Je hebt het bod maar te accepteren. Maar wij als advocaten kunnen tegenwicht bieden. Uiteindelijk kunnen we een casus aan een rechter voorleggen. Onder druk wordt alles vloeibaar. De praktijk wijst uit dat verzekeraars het vaak zover niet willen laten komen en alsnog overgaan tot een hogere uitkering. Uiteindelijk zorgen wij ervoor dat onze cliënten dus krijgen waar ze recht op hebben. Een maximale compensatie.”

www.www.dp-advocaten.nl