Projectweek Koers: Urban Culture voor jongeren

WEERT – De afsluitende week van Koers (LVO Weert) luistert naar de naam Urban Weert. De week start is vandaag gestart. Doel is leerlingen uit leerjaar 2 van het voortgezet onderwijs nader in contact te brengen met de mogelijkheden die Weert biedt op het gebied van kunst, cultuur en sport.

Het wordt een week vol spetterende creatieve uitingen. Tijdens deze projectweek staat Urban culture als kunstvorm centraal. Leerlingen volgen workshops op het gebied van Hip Hop, Street Dance en Graffiti. De workshops Hip Hop en Graffiti worden beiden verzorgd door Rick. In de workshop Hip Hop schrijven de leerlingen een eigen rap. Tijdens de workshop Graffiti maken ze op een paneel van ruim 13 vierkante meter Street art met een positieve boodschap voor Weert.

Urban Culture
De leerlingen brainstormen deze week ook over Weert als sport en cultuurstad. Hun ideeën voor Weert worden tot uiting gebracht in hun raps en in een graffiti-kunstwerk, dat de leerlingen maken onder begeleiding van een kundige docent. Het kunstwerk is geïnspireerd op de werken van de Britse Street art-artiest Banksy, die op soms controversiële wijze een positieve boodschap voor de wereld geeft. Het Street art-kunstwerk wordt geëxposeerd in Cwartier.

Presentatie
Op donderdag 2 oktober  2017 om 12.00 u vindt een korte presentatie over het project plaats in de hal van Cwartier, Beekstraat 54 in Weert. Hier wordt het  gemaakte graffiti-werk opgehangen en laten de leerlingen hun raps horen. Wij nodigen u van harte uit daarbij aanwezig te zijn.

Projectweek
Deze projectweek wordt ondersteund door de Gemeente Weert. De Gemeente Weert voert beleid op het gebied van Urban culture, ook educatie juicht de gemeente toe. Op deze manier worden jongeren gestimuleerd zich creatief te uiten op dit gebied.

Nieuw onderwijsconcept
LVO Weert ging per 1 augustus 2016 van start met een nieuw onderwijsconcept onder de naam ‘Koers’. Koers is een vorm van onderwijs voor de onderbouw mavo, havo en atheneum waarbij de leerling zelf richting geeft aan en eigenaar is van zijn leerproces. Kernwoorden zijn: keuze, ruimte, structuur en coaching. Binnen Koers werken leerlingen en docenten met elkaar samen, willen leerlingen graag leren, uitgaande van hun eigen interesses en kwaliteiten.

Binnen Koers werken vakdocenten en leerlingen samen aan een brede ontwikkeling van de leerling, waarbij zoveel mogelijk uitgegaan wordt van de kwaliteiten en interesses van de leerling. Daarbij is het van belang dat de leerling keuzemogelijkheden heeft. Gedurende zijn hele Koersloopbaan heeft een leerling dezelfde coach; deze is verantwoordelijk voor de algemene begeleiding van het leerproces en minder voor de vakinhoudelijke. Dit alles gebeurt in een omgeving die inspirerend werkt en veel minder regulerend.