Ondernemer in de maakindustrie? Grijp nú je kans!

Het Centrum voor Innovatief Vakmanschap is in de maak. Flipped classroom, probleem gestuurd onderwijs, analytisch vermogen, brede engineering en huidig technisch personeel bijscholen? Een aantal innovatieve ondernemers heeft samen met Gilde Opleidingen en Fontys Venlo een begin gemaakt. ‘Wat we nu nog nodig hebben zijn bedrijven die zich bij ons aansluiten.’

Door Keyport 2020

‘Bedrijven die gastcolleges komen geven over aansprekende praktijkvoorbeelden. Waar we machines en techneuten van kunnen inhuren om onze studenten klaar te stomen voor de toekomst. En waar wij op onze beurt onderzoek voor doen, actuele vragen projectmatig aanpakken en hun zittend personeel bijscholen. Want alleen in nauwe wisselwerking met elkaar onderwijs én ondernemers kunnen we de uitdagingen van vandaag omzetten in kansen.’

Over digitalisering, robotisering en de arbeidsmarkt
‘De opmars van digitalisering en robotisering, speelt niet alleen in de maakindustrie. Ook in de zorg en de retail kunnen ze de vraag naar goede techneuten niet aan. Alles draait tegenwoordig om robots en software. Terwijl we nog steeds beroeps matig opleiden. Je studeert af op werktuig bouw, installatietechniek of mechatronica, terwijl het vooral aan komt op analytisch denken en probleemoplossend vermogen; de performance van een machine verbeteren, een software storing achterhalen en oplossen. Dus waar we naartoe moeten, is van beroepsgericht onderwijs naar het ontwikkelen van vaardigheden in een breder engineering domein. En dat begint al op de basisschool.’

Een van de redenen waarom het Make Tech Platform destijds is opgericht, aldus kartrekkers Leon Wolters en Geert Tummers. ‘Om het imago en de kennis van techniek al op het basisonderwijs aan te pakken.’ Belangenbehartiger Make Tech Platform – al meer dan 60 maakbedrijven in de Keyportregio zijn lid – is overtuigd van de kracht van samen: ‘Business genereren en gebruik maken van elkaars netwerk. Dat je bij wijze van spreken het kaartje van je collega aanbiedt als je ergens kansen ziet. Maar ook het matchen van vraag en aanbod of vacatures invullen, wij bemiddelen graag. Want in de kaartenbak van de UWV zitten allang geen techneuten meer. Niet alleen HBO- ers of universitair geschoolden zijn schaars. We komen ook handjes te kort.’ Admesy , producent van meetapparatuur voor kleur en licht, is lid en heeft onlangs een tweetal vacatures uitgezet. Steven Goetstouwers: ‘Ik vind dat ik mijn bedrijf moet openstellen voor het onderwijs. Dat zijn we aan onszelf verplicht. Voor de aanwas van nieuwe goede mensen.’ ‘Mijn heftruckchauffeur wordt ’s avonds thuis gebeld. Wil je niet bij ons komen werken?’ vertelt Jo Cox van Smurfit Kappa:‘Dit zouden we toch binnen de regio moeten aanpakken. Elkaar ondersteunen in plaats van beconcurreren.’

Over samenwerken en deuren openen
En dat is best lastig. Juist vanwege het karakter van de MKB Maakindustrie in de Keyport regio. Henk van Houtum: ‘Het is de kurk waarop onze economie drijft, met 20.000 banen en 20% bijdrage aan het bruto regionaal product. Wat samenwerken lastig maakt, is dat de markt niet gedomineerd wordt door een paar grote spelers, maar door een veelzijdig aantal kleine en middelgrote bedrijven. Wel sterke bedrijven trouwens. Zo zijn Rockwool, Sekisui en Smurfit Kappa in Roermond allemaal onderdeel van een wereldwijde speler, en stuk voor stuk koplopers binnen dat concern. Wij doen hier iets goed. Het arbeidsethos is hoog, we zijn innovatief en duurzaam. Waarmee ik niet zozeer het subregionaal denken wil promoten, want juist ook de samenwerking binnen Brainport Network en met de omliggende Brightlands campussen draagt bij aan het beeld in de buitenwereld: in Zuidoost-Nederland daar gebeurt veel. Wat ik wél wil aangeven is dat het goed is om te weten wat je in huis hebt en dat je dat ook vertelt.’

‘Door meer PR en het winnen van een prijs zijn deuren geopend, die wij niet voor mogelijk hielden. Tegenwoordig komt de universiteit van Amerika bij ons op bezoek,’ beaamt Cox. En ook Goetstouwers erkent dit: ‘Iedereen heeft het altijd over Silicon Valley. Wij zijn een nichespeler, opereren met 4 à 5 bedrijven in een markt van 12 klanten, veelal in Zuidoost- Azië. Ik heb dezelfde banen als op Silicon Valley. Alleen heb je hier veel minder reistijd en kun je nog ruimtelijk en betaalbaar wonen.’ Met Limburg Magnet doen we al een belangrijke aanzet om het MKB bedrijf onder de aandacht te brengen van HBO-ers en universitair geschoolde studenten. Daarnaast hebben wij hier zelf een belangrijke taak in. Wij, de ondernemers in de maakindustrie. Zoek de aansluiting. Bij het Make Tech Platform, het Centrum voor Innovatief Vakmanschap (CIV) Maakindustrie en bij het onderwijs!

Vorig artikelNiessen Carcleaning uit Weert bestaat 5 jaar
Volgend artikelChinese delegatie op bezoek in zusterstad Weert