Brigitte Verdonschot is 25 jaar trainer en coach in het bedrijfsleven

Wat hebben de directeur van een staalbedrijf, een afdeling van een zakelijke dienstverlener en een medisch specialist met elkaar gemeen? Ze komen uit de omgeving van Weert en werden onlangs gecoacht door Brigitte Verdonschot. Met haar praktijk ZinVol trainen en coachen, helpt ze mensen op de werkvloer bij gedragsverandering. Zodat zij efficiënter en prettiger invloed kunnen uitoefenen op hun werkomgeving.

Door Wesley Hegge

Het gaat op zich prima, maar de communicatie kan stukken beter. Herkenbaar? Vaak wel. Bij veel bedrijven verloopt de communicatie bij tijd en wijle ronduit slecht. Gelukkig is dat in de meeste gevallen relatief gemakkelijk te verbeteren, weet Brigitte uit ervaring. “Vooropgesteld, een goede sfeer op de werkvloer is belangrijk. Als ik medewerkers vraag waarom ze iets doen, antwoorden ze vaak: ik doe gewoon zoals ik ben. Dat lijkt logisch. Toch is het raar. Vanuit je functie dien je professioneel te handelen. Dat betekent dat de communicatie ook een doel moet hebben. Als dat niet zo is, kwek je maar wat.”

Confronterend en respectvol
Ze windt er geen doekjes om. Net als tijdens de coachingsessies en trainingen komt ze direct to the point. “Maar nooit om te kwetsen en altijd respectvol”, voegt ze eraan toe. “Ik probeer het luchtig te houden, met een gezonde dosis humor.”

De coachingsgesprekken vinden doorgaans bij haar thuis plaats. Daar heeft ze een kantoor dat gezellig is ingericht. Turquoise muren, een grote tafel, uitzicht op een rustige straat tussen het groen. Aan de muur hangt een opvallend schilderij waarop een Indiase God is afgebeeld. Verderop in de woning zijn een Marokkaanse vaas, een bordspel uit Afrika en andere voorwerpen te vinden die herinneren aan de tijd dat ze als twintiger de wereld overvloog. “Tijdens mijn studententijd nam ik een vakantiebaan als zomerstewardess bij KLM. Dat was geweldig. Het avontuur, het vrijheidsgevoel, dat sprak me enorm aan. Na vier jaar fulltime vliegen werd ik de jongste purser (leidinggevende van de stewards op lijnvliegtuigen) ooit.”

Daar werden ook de eerste stappen gezet richting haar werk als coach. “In die tijd kreeg ik bij KLM de kans om me verder te ontwikkelen als trainer. Begin jaren negentig begon ik met het geven en ontwikkelen van trainingen op het gebied van leidinggeven, klantgerichtheid en communicatie.” Ze geeft inmiddels enkele jaren trainingen als ze moeder wordt en naar Weert verhuist. Ondertussen volgt ze een universitaire studie ‘Algemene Sociale Wetenschappen’.

Brigitte begint voor zichzelf en richt ZinVol trainen en coachen op. “Een van mijn grootste opdrachtgevers is al zeventien jaar het gerenommeerde opleidingsinstituut Schouten & Nelissen in Zaltbommel. Dat zorgt voor een continue stroom aan opdrachtgevers zoals Philips, ASML, DAF en Rabobank, etc. Tegelijkertijd kan ik me blijven professionaliseren en is het als het ware mijn kwaliteitskeurmerk.”

Hoewel ze het geweldig vindt om voor zulke multinationals te werken, richt ze zich de laatste jaren steeds meer op bedrijven in Weert en omgeving. “Juist ook kleinere bedrijven hebben mijn aandacht. Ik wil de ervaring die ik door het hele land heb opgedaan inzetten in de regio.”

Coachen en trainen, wat is dat precies?
“Het is geen therapie”, zegt ze lachend, om maar meteen een misverstand uit de weg te ruimen. “Ik probeer mensen niet compleet te veranderen, maar reik hen mogelijkheden aan om op prettiger en efficiëntere wijze invloed uit te oefenen op de eigen werkomgeving.”

Daarbij is er een verschil tussen coachen en trainen. “Coachen is individueel. Trainingen geef ik aan groepen. Coachen gebeurt hier op kantoor. Het zijn normaliter zes korte sessies van een uur. Aan het einde heeft de coachee inzicht gekregen in welk gedrag hij vertoont en hoe hij dat gedrag kan aanpassen. Trainingen geef ik op locatie in een conferentieruimte.”

Ze noemt haar manier van werken ook wel het ‘stretchen’ van mensen. “Hoe word je groter, met alle karaktereigenschappen die je hebt? Hoe zet je je talenten en kernwaarden nog meer in? Als je dat weet, hoef je niet te veranderen, maar enkel je gedrag in bepaalde situaties aan te passen.” Dit past goed bij haar motto ‘Durf te stralen!’.

Bij grote bedrijven is er vaak een opleidingsbudget om medewerkers te professionaliseren. Ook voor kleinere bedrijven loont het enorm om te investeren in de ontwikkeling van je mensen. “Je ziet vaak dat iemand weliswaar gemotiveerd is, maar bij wie het resultaat optimaler kan. Dus iemand die keihard werkt, maar waarbij de inspanning niet zicht baar is in de output. Het doel van hun handelen is op de achter grond geraakt.”

Werk en privé
Brigitte vertelt dat ze vaak ziet dat mensen reageren op een ineffectieve wijze, gebaseerd op hun emoties. Zij noemt dat ‘reactief gedrag’. Ze laat mensen in haar trainingen en coaching zien dat ‘proactief’ gedrag veel effectiever is. Daaronder verstaat ze dat gedrag én communicatie afgestemd wordt op de ander met een helder doel voor ogen. “Vaak lopen werk en privé teveel door elkaar. En dan kom je op een punt dat er de hele dag door gepraat wordt. Dat is storend. Dan moet het verschil duidelijk gemaakt worden: het zijn je collega’s, niet je vrienden.”

 

Volgens Brigitte zijn mensen het gelukkigst wanneer ze uitdagend werk krijgen en productief kunnen zijn. “De sfeer op de afdeling is belangrijk, maar tevens geldt dat mensen erkenning moeten krijgen voor wat ze doen. Of het nou gaat om een productiemedewerker of de rechterhand van de baas. Iedereen wil gezien worden. De invloed van een leidinggevende is groot.”  

Effectiever werken
Een ander veelvoorkomend probleem is dat medewerkers zich willen bemoeien met het hele bedrijf. “Dat is goed bedoeld en ontstaat vanuit een gevoel van betrokkenheid. Dit is echter een grote valkuil.” Ze verduidelijkt: “Je moet je bewust zijn dat je op je werk handelt vanuit je functie. Vanuit die functie oefen je invloed uit op je omgeving. Wat ik vaak zie, is dat medewerkers zich ook buiten hun functie met allerhande zaken bemoeien. En daar schiet niemand wat mee op.” Duidelijk wordt dat training en coaching leidt tot effectieve medewerkers en dus een effectievere organisatie, waarin op een professionele wijze met elkaar wordt samengewerkt.