Kupers Touringcars en ABN AMRO gaan op reis

Samen kiezen zij de bestemming

V.l.n.r.: Martijn van der Looy (ABN Amro), Bert Fonteijn (Kupers Touringcars) en Ernst Ziengs (ABN Amro).

Kupers Touringcars is al decennialang een bekende verschijning op de weg. Al sinds 1931 rijden de bussen van het familiebedrijf door een groot gedeelte van Europa. Daar waar vroeger vooral de werknemers naar hun werkplek werden vervoerd en het bedrijf functioneerde als streekvervoerder, zijn het nu vooral vakantiegangers die de bussen vullen. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door Bert Fonteijn, een neef van eigenaar Mart Kupers.

Het bedrijf werkt al vanaf begin jaren zeventig samen met De Jong Intra Vakanties en is sinds enige tijd zelfs 50% aandeelhouder van dat bedrijf. Verder verzorgen ze voor vele touroperators, waaronder Solmar Tours en Van der Biesen, comfortabele busreizen naar bestemmingen in heel Europa. In de afgelopen periode groeide de onderneming fl ink door overnames van Litax Reizen uit Reuver en heel recent nog de toevoeging van de activiteiten van het Brabantse De Kruyff Touringcars. De meest recente uitbreiding betreft het uitvoeren van een deel van het streekvervoer in Limburg. Juist die uitbreiding en vernieuwing binnen het dienstenpakket brengt Kupers en ABN AMRO er toe het vervolg van de reis samen aan te gaan.

Iedereen denkt mee met maar één doel: het bedrijf, met al haar klanten, passagiers en personeel sterker te maken.

De aanleiding
Het begon met de ontmoeting van Bert en Ernst Ziengs, directeur Limburg van ABN AMRO. Formeel en informeel kom je elkaar tegen en leer je elkaar zakelijk en persoonlijk kennen. Ook anderen raakten betrokken. Zo zijn er Mart Kupers en Martijn van der Looy, Relatiemanager New Business bij ABN AMRO. Bert deelt de kansen die hij ziet en zou willen benutten en de bankiers leren het bedrijf én de branche steeds beter kennen. Iedereen denkt mee met maar één doel: het bedrijf, met al haar klanten, passagiers en personeel sterker te maken. Als je dat samen bereikt, gaat het allang niet meer alleen om de hoogte van de te financieren bedragen maar vooral over hóe en wanneer deze kansen op een zo slim mogelijke manier te verzilveren zijn.

“De functie van de bank als geldverstrekker bestaat natuurlijk nog wel, maar er zijn tegenwoordig vele andere oplossingen voor een ondernemer om aan zijn benodigde fondsen te komen”, aldus Ernst en hij voegt eraan toe: “Daar zit ook net de kracht van een moderne bankier. Er wordt van je verwacht mee te denken, de klant te triggeren, creatief te zijn en kansen te benoemen. Maar je moet ook de eventuele hobbels in de route durven te benoemen.”

Het mooiste van alles is dat je betrokken mag zijn en zelfs móet zijn bij het bedrijf en de ondernemers. Bert: “Natuurlijk gaat het om ons bedrijf. Door de overnames en de eigen keuzes in het verleden heb ik al meerdere ervaringen opgedaan met financiers. Soms banken, soms anderen. Waar ik naar op zoek was is een adviseur die meer voor me doet dan alleen het minimale. Van onszelf verwachten we elke dag het beste en meer. Die drive, van al onze mensen, maakt van Kupers het bedrijf dat het nu is. De enorme energie die wij steken in het optimaliseren van onze dienstverlening, opbouwen van relaties met partners en het elke dag weer nakomen van onze afspraken is hard werken, maar wel een fantastisch vak. Het lijkt misschien eenvoudig wat we doen, maar elke dag diezelfde prestaties leveren is echt een must. Anders maken we onze naam niet waar. Martijn en Bert: “Gaandeweg trokken we de mooie conclusie dat, hoewel we een totaal verschillend vak hebben, onze manier van werken, omgaan met klanten en prospects en onze betrokkenheid bij elkaar, heel veel overeenkomsten heeft. Zonder het naar elkaar uit te spreken weet je dan allebei, dat de kans groeit dat we ooit op het zakelijk vlak dingen voor elkaar kunnen betekenen.

Die kans kwam snel “We zagen een kans in de nieuwe aanbesteding van het streekvervoer in Limburg”, geeft Bert aan. “We zagen veel voordelen voor ons bedrijf als we deze tak binnen het personenvervoer aan onze activiteiten konden toevoegen. Zowel qua omzet als bij de personele invulling. De voordelen waren er maar er was ook een behoorlijke investering voor nodig. Ik ben erg gelukkig met de manier waarop we dit samen hebben kunnen oplossen.” In onze tak van sport is middelgroot meestal niet goed genoeg. De huidige investeringen en de bijzondere kenmerken die het personenvervoer nu eenmaal in zich heeft, vereisen een bepaalde schaalgrootte. Anders gezegd: “Je blijft klein, of je wordt groot.” De tussenoplossing lijkt te verdwijnen. Voornaamste reden is dat alle overhead kosten zoals planning, onderhoud, kantoor etc. over de touringcars verdeeld moeten worden. Kleine bedrijven hebben veelal weinig overhead maar naarmate het bedrijf groter is of wordt, is een gedegen apparaat en dus overhead onmisbaar. Hoe groter het bedrijf is, over hoe meer omzet het verdeeld kan worden.

Met het toevoegen van de streekvervoer activiteiten kunnen we het bedrijf meer diversiteit geven en is de afhankelijkheid van de individuele onderdelen verminderd. Dat maakt het bedrijf in de breedte dus sterker. Het is een komen en gaan van verschillende soorten bussen. De vloot bestaat uit diverse typen luxe touringcars: van 16 persoons mini VIP bus, via de 50, 60 en 70 persoons enkeldeks bussen naar de 90 persoons dubbeldekkers. Een wagenpark van maar liefst 57 eenheden, waaronder ook rolstoelbussen en dus openbaar vervoer bussen. Voor de oplettende lezer zullen de splinternieuwe VDL “Arriva” bussen met “Kupers” logo dan ook geen vreemde verschijning zijn.

‘Je blijft klein of je wordt groot, de tussenoplossing lijkt te verdwijnen.’

Bijzondere samenwerking leidt tot bijzondere successen
Kupers Touringcars behoort inmiddels tot de grotere spelers binnen Nederland en dat is voor een bedrijf met de vestigingsplaats in het Midden-Limburgse best een unieke positie. Immers de concentratie van mensen en dus reizigers is in de Randstedelijke gebieden vele malen hoger. Maar het blijkt dus wel te kunnen. Met een goed ontwikkelde bedrijfsfocus, een open-mind voor andere suggesties en ideeën en niet in de laatste plaats een goede partner in business kunnen kansen duurzaam verzilverd worden. Dat ABN AMRO een steeds actievere rol inneemt kan Bert wel waarderen; “ABN AMRO voldoet aan mijn verwachtingen ze werken snel, men weet wat er speelt in de branche en is betrokken bij ons bedrijf.” De denkbeeldige stip op de horizon wordt dan ook samen gezet! …en gezamenlijk geëvalueerd.

Martijn: “Het financiële plaatje is natuurlijk belangrijk maar niet het meest belangrijke in onze samenwerking. De manier waarop de ondernemer voor zijn zaak staat en onderneemt is voor ons zeker zo bepalend. In een open dialoog spelen wij als bank graag een actievere rol. Ernst: “Dat samenspel moet in je zitten. Zowel bij Bert, Martijn als bij mij” ”Uiteindelijk gunnen we elkaar het succes” Als ik ergens in Europa een touringcar van Kupers tegen kom verschijnt direct een glimlach op m’n gezicht en dan moet er even een foto naar Weert worden geappt.” Dát gevoel, niet als doel, maar wel als resultaat van een plezierige, scherpe en toekomstgerichte samenwerking, daar gaat het om”. Ik ben trots op alle betrokkenen dat we echt proberen steeds weer een nieuwe volgende stap te zetten. De bestemming is dan wel gekozen, maar samen zoeken naar nieuwe doelen is veel te leuk om het daar bij te laten”.

www.abnamro.nl
www.kuperstouringcars.nl